Zatraktivnění veřejného prostoru prostřednictvím rozšířené reality
Rozpočet
500 000 Kč
Autor
Sandra Linhová
Popis
Vytvoření příběhu a jeho umístění do doby, která je pro lidi zajímavá (např. příběh z doby 2. světové války či těsně před ní). Příběh by fungoval jako hra hraná za pomoci rozšířené reality. Případně lze využít i pravděpodobně levnější verzi – hraní např. pomocí stažené aplikace, rozmístěných QR kódu. Děj příběhu by se odehrával na území města Chodova. Hráči by museli hledat jednotlivá stanoviště s úkoly tak, aby příběh úspěšně dohráli. Úkoly lze propojit s realitou – např. hledání ve starých mapách, kronikách, které jsou dostupné on-line či překlad nějakého jednoduchého textu v dnes již nepoužívaném písmu apod. (zde by hráč dostal potřebné informace k vyřešení úkolu). Dále by hra mohla obsahovat vyloženě herní prvky jako např. nějaká „mini hra“, kde by bylo pro pokračování nutné vyhrát nějaký závod či souboj. Příběh by mohl být inspirovaný skutečnými událostmi či postavami. Ke každé události či postavě by mohl existovat popis reality, životopis (klidně i ve více jazycích). Údržba hry a její případné rozšíření by mohlo být financováno za pomoci příspěvků z řad podnikatelů, kteří by si mohli „koupit“ stanoviště (toto by pak bylo umístěno např. v jejich restauraci). Do budoucna by mohla být hra rozšířena např. i na celé Sokolovsko (nositel projektu např. mikroregion), Bylo by možné využít poutavého tématu zaniklých obcí. Příběh by hráče odeslal do nějaké zaniklé obce, kde by musel splnit zadaný úkol, prostřednictvím rozšířené reality by však bylo i možné vidět přibližnou podobu obce. Obdobně lze toto využít k ukázání zaniklých objektů ve městě, což by ale zvýšilo náklady. V případě, že by náklady na hru převyšovaly vyčleněné finanční prostředky, bylo by možné ji financovat např. z nějakého projektu přeshraniční spolupráce (např. společné dějiny v česko-německé verzi, koncept, který se dá aplikovat v českých i německých městech….)
Veřejný přínos
Zatraktivnění veřejného prostoru pro obyvatele a návštěvníky města. Lze zvýšit návštěvnost určitých míst vhodným umístěním „stanoviště“. Vzdělávání zábavnou formou (umístění popisu reality či životopisů osob, kterými byly inspirované osoby v příběhu). Prohloubení vztahu občanů k městu a kraji, zvýšení patriotismu - skrze poznání dějin místa zábavnou formou.
Stanovisko ÚRM
Projekt je možno uchopit ve dvou pojetích - první, finančně méně nákladné, předpokládá vytipování zajímavých míst v Chodově (ve spolupráci s historikem města M. Bělohlávkem), přípravu textů k historii města, nascanování historických fotografií míst a osobností a vložení těchto informací na platformu Mujchodov.cz. Následně propojit web s QR kódy umístěnými v ulicích, na konkrétních domech apod. (možnost vytvořit virtuálního maskota provázejícího poutníky těmito místy v Chodově). Druhou variantou je finančně nákladnější vznik aplikace, která by vytvořila chytrou realitu, prováděla by zájemce zajímavými místy Chodova a okolí a umožňovala její variabilitu i v budoucnu. Tato varianta přepokládá údržbu a pravidelnou péči o takový program, což s sebou přináší další náklady (podobná aplikace již funguje v Aši).